یك
نام پل: آكاشی كایكو
محل: كوب- ناروتو، ژاپن
سال تكمیل: 1998
طول: 1991 متر (6529پا)
این پل بیش از صدها متر (یا 23درصد) طولانی‌تر از پل ركورددار قبلی یعنی پل‌گریت بلت دانمارك است. این پل جایگزین مسیرهایی شده است كه كوب را به لوایا متصل می‌كرد. پهنای خطوط كشتیرانی بین‌المللی آكاشی استریت ایجاب
كرد كه پهنای این پل حداقل 1500متر باشد.


جام جم آنلاین: ساخت پل همواره یكی از هنرهای برجسته در صنعت راهسازی بوده و در طول تاریخ پل‌های زیادی توسط اقوام مختلف ساخته شده است اما با پیشرفت علم ساخت پل‌ها نیز دچار تحول شده به گونه‌ای كه بزرگی دهانه و یا طولانی بودن برخی از آنان باعث شگفتی است.

به گزارش ایرنا و به نقل از ماهنامه بین‌المللی راه و ساختمان، پل آكاشی كایكیو به طول كلی سه هزار و911 متر كه در پنجم آوریل 1998در كوبه ژاپن افتتاح شد به عنوان بلندترین دهانه پل جهان شاخته شده است.این پل دارای سه دهانه است كه دهانه اصلی آن هزار و 911 متر و دهانه دیگر 960 متر است.

جالب است بدانید دهانه اصلی پل در ابتدا هزار و 990 متر بود كه پس از زلزله 1995 كوبه یك متر افزایش پیدا كرده است.

طرح اصلی پل آكاشی در ابتدا براساس خطوط راه آهن و جاده عبوری وسایل نقلیه بود اما در سال 1986 كه ساخت آن آغاز شد تنها به منظور عبور وسایل نقلیه در شش خط عبوری پایه ریزی شد و در زیر پل عبور كشتی‌ها نیز پیش بینی شده است.

پل  Great Belt Fixed Link دومین پل با دهانه بزرگ دنیا پلی است كه در 14 ژوئن 1998در دانمارك افتتاح شد. دهانه اصلی پل هزار و 624 متر است و به عنوان بزرگترین پروژه در دانمارك شناخته می‌شود.

كل پروژه شامل دو پل است كه در دو طرف یك جزیره قرار گرفته است . پل معلقی كه این ركورد را دارد پل شرقی است.

ساخت این پل از سال 1991 تا 1998 انجام گرفته و به طور كلی شش هزار و 790 متر طول دارد . دو پایه اصلی پل به ارتفاع 254 متر بلندترین سازه در دانمارك محسوب می‌شود.

پل معلق رونیاك یا  Nan Cha سومین پل دهانه بزرگ دنیا و بزرگترین پل چین است . این پل نیز از دو پل بزرگ تشكیل شده كه بر روی رودخانه یانگ تسه نصب شده است و قسمتی از بزرگراه پكن شانگهای است.دهانه اصلی پل جنوبی هزار و 490 متر است كه در سال 2005 افتتاح شد. دكل‌های پل به ارتفاع 215 متر است و دارای شش خط عبوری برای وسایل نقلیه است و از هر دو طرف پل یك مسیر باریك برای عبور عابران پیاده تعبیه شده است.

گرچه پل معروف هامبر در انگلستان ( ما بین هامبر و یورك شایر) چهارمین پل با دهانه بزرگ محسوب می‌شود اما تا ژوئن 1998 و به مدت 17 سال عنوان اول را در كارنامه خود داشت.

دهانه اصلی این پل كه در 17جولای 1981 افتتاح شد هزار و 410 متر است كه در آن زمان یك ركورد محسوب می‌شد، طول كلی این پل دو هزار و 220 متر است و به طور متوسط هفته‌ای 120 هزار وسیله نقلیه از روی آن عبور می‌كند.

آخرین پل بزرگ معلق دنیا در هنگ كنگ واقع شده و دارای دو عرشه است كه هر دوی آنها برای عبور خودروها و راه آهن است كه در نوع خود بزرگترین پل معلق دنیا به حساب می‌آید.

دهانه اصلی این پل هزار و 377 متر است . این دهانه ، بزرگترین دهانه ای است كه راه آهن از آن عبور می‌كند . عرض عرشه 41 متر است كه دران عرشه بالایی دارای سه خط عبوری برای خودروها و دو خط راه آهن ( در هر طرف) است و عرشه پایینی در صورت ازدیاد ترافیك خصوصا در روزهایی كه باد شدید می وزد مورد استفاده قرار می‌گیرد .



                                    
                  دو
نام پل: گریت‌بلت
محل:‌ كورسور، دانمارك
سال تكمیل:
1998 طول: 1624متر (5328پا)
پس از 100سال كشتیرانی بین جزایر زلاند و فونن سرانجام این سازه عظیم در سال 1998 به مرحله تكمیل رسید. این پل كه بزرگ‌ترین سازه در تاریخ دانمارك است، توانسته است مسافرت‌های دریایی بسیار دشوار و طولانی را به یك مسیر 10دقیقه‌ای رانندگی كاهش دهد.
                                                    سه
نام پل: رانیانگ ساوث
محل: چین
سال تكمیل:
2005 طول: 1490 متر (4888 پا)
پل رانیانگ ساوث سازه مركزی یك پل پهن‌تر و مجتمع جاده‌ای است كه از رودخانه یانگ‌تسه در استان جیانگسوی چین می‌گذرد. ساخت این پل آنقدر سریع بود كه گفته می‌شود برای آن تنها نیمی از زمان ساخت پل آكاشی كایكیو صرف شد.
                                                   چهار
نام پل: هامبر
محل: كینگستون- آپون هول، انگلستان
سال تكمیل:
1981 طول: 1410 متر (4626 پا)
طول پل‌ هامبر در مسیر خور هامبر كه توسط رودخانه‌های ترنت و اوسه تشكیل شده است، امتداد می‌یابد. پل‌هامبر به مدت 17 سال ركوددار بزرگترین پل جهان بوده است تا اینكه پل گریت بلت در دانمارك تكمیل شد و از آن پیشی گرفت.
                                                     پنج
نام پل: جیانگین
محل: جیانگین، چین
سال تكمیل: 1999
طول: 1385 متر (4543 پا)
پل جیانگین از رودخانه یانگ‌تسه عبور می‌كند تا جیانگین را به جینگ‌جیانگ متصل كند. انتظار می‌رفت در اصل تكمیل این سازه در پنجاهمین سالگرد انقلاب چین در سال 1997 به وقوع بپیوندد اما با دو سال تاخیر این پل تكمیل شد. با وجود این از سال 1999 تا 2005 این پل بزرگ‌ترین پل كشور بود تا اینكه پل رانیانگ از آن پیشی گرفت.
                                                      شش
نام پل: تسینگ ما
محل: هنگ‌كنگ، چین
سال تكمیل: 1997
طول: 1377 متر (4518 پا)
پل تسینگ ما به خاطر نام جزایر هنگ‌كنگ كه تسینگ‌ایی و ماوان نام دارند، به این نام خوانده شده است. ادعای اصلی این پل برای شهرتش این است كه طولانی‌ترین مسیر ریلی را در جهان به خود اختصاص داده است. این پل پنج مسیر برای عبور كامیون‌ها و خودروها دارد كه دو تا از آنها برای امر اورژانس نگهداشته شده است.
                                                     هفت
نام پل: ورازانو نروز
محل: نیویورك سیتی، ایالات متحده آمریكا
سال تكمیل: 1964
طول: 1298متر (4260پا)
این پل رویایی روی بندرگاه نیویورك ساخته شده است و جزیره استیتن را به بروكلین متصل می‌كند. این پل مسیر اصلی عبور كامیون‌هایی است كه نیویورك را برای انتقال كالاها به نیوجرسی ترك می‌كنند. این پل به مدت 17سال ركورددار بزرگ‌ترین پل جهان بود تا اینكه پل هامبر در انگلستان در سال 1981 تاسیس شد.
                                                   هشت
نام پل: گلدن گیت
محل: سان فرانسیسكو، ایالات متحده
سال تكمیل: 1937
طول: 1280متر (4200پا)
پل گلدن گیت كه هفت دهه پیش توانست عنوان بزرگ‌ترین پل جهان را به خود اختصاص دهد هنوز یكی از ده پل بزرگ جهان است. این پل به عنوان دروازه‌ای به شهرهای خلیج غربی سانفرانسیسكو و اوكلند محسوب می‌شود و هنوز یكی از زیباترین پل‌های جهان به شمار می‌رود.
                                                               نه
نام پل: هوگا كاستنبرون
محل: كرامفورس سوئد
سال تكمیل: 1997
طول: 1210متر (3970پا)
معنای نام این پل در زبان سوئدی «پل بلند خلیجی» است. این پل كه در امتداد رودخانه آنگرمانالون كشیده شده است در حدود 600كیلومتری شمال استكهلم واقع است. طراحی این پل از روی پل گلدن گیت الگوبرداری شده است.
                                                      ده
نام پل: مكیناك
محل: مكیناو سیتی، میشیگان ایالات متحده
سال تكمیل: 1957
طول: 1158متر (3800پا)
پل مكیناك كه بیشتر به نام «بیگ مك» مشهور است، بخش‌های بالایی و پایینی میشیگان را به هم متصل می‌كند. این به معنای آن است كه بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل كالاهای راست بلت را بر عهده دارد. این پل توسط طراح مشهور جهان دیوید استینمن طراحی شده است.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::::::::::::::

پل‌های معلق باعث می‌شوند شهرها به روند حیات خود ادامه دهند. شاهد این موضوع هم سازه‌های اولیه‌ای است كه بیش از 2000 سال پیش برای تسریع زندگی و تجارت بر روی آنها ساخته شد.

بنابراین جای تعجب نیست كه رشد اقتصادی شدید چین مدرن در دهه گذشته همزمان شده است با ساخت سه پل از بزرگ‌ترین پل‌های جهان در این كشور. این پل‌ها به كشور كمك كرده است فاصله بین اقتصادهای عمده جهان را بپیماید.
پل رانیانگ ساوث به طول 1490 متر (4888 پا) دو سال پیش تكمیل شد. این پل از بزرگ‌ترین رودخانه آسیا یعنی یانگ‌تسه عبور می‌كند و آخرین تلاش چین برای تسریع عبور مردم و محصولات از این آب است.
پل جیانگین واقع در جیانگین چین هم از رودخانه یانگ‌تسه عبور می‌كند و طول آن بالغ بر 1385 متر (4543 پا) است و شهرهای جیانگین و جینگ‌جیانگ را به هم متصل می‌كند.
در اصل انتظار می‌رفت تكمیل این پل با پنجاهمین سالگرد انقلاب چین در سال 1997 همزمان شود. اگرچه این اتفاق با دو سال تاخیر روی داده اما هنوز افتخار بزرگ‌ترین پل كشور را از سال 1999 تا 2005 برای چین به بار آورد تا زمانی كه پل رانیانگ ساوث از آن پیشی گرفت.
پل تسینگ ما كه در سال 1997 در هنگ‌كنگ تكمیل شد، 1377 متر (4518 پا) طول دارد و به خاطر جزایر هنگ‌كنگ كه تسینگ ایی‌ما وان نام دارند، این نام بر آن گذاشته شده است. اما ادعای اصلی این پل برای شهرتش این است كه از طولانی‌ترین خط ریلی جهان برخوردار است.
این پل پنج مسیر خودرو و كامیون رو دارد كه دو تا از آنها برای امور اورژانس حفظ شده است.
اما پادشاه پل‌های معلق جهان پل 1991 متری (6529 پایی) آكاشی كایكو در شهر كوب ناروتوی ژاپن است. این پل بیش از 23درصد از ركورددار قبلی طولانی‌تر است و شهر كوب را به لوایا متصل می‌كند. پهنای خط كشتیرانی بین‌المللی آكاشی استریت ایجاب می‌كرد كه پهنای پل آكاشی كایكو 1500متر باشد.

پل بزرگ دانمارك یعنی «گریت بلت» با 1624متر طول (5328پا) رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این پل بین جزایر زلاندو فانن از سال 1998 ارتباط برقرار كرده است. این پروژه كه بزرگ‌ترین پروژه عمرانی در تاریخ دانمارك به شمار می‌رود، توانسته است زمان یك مسافرت طولانی و دشوار را به 10دقیقه رانندگی كاهش دهد.
تاریخ اولین پل‌های معلق جهان به سال 206 قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، یعنی زمانی كه چینی‌ها از ساقه درخت مو برای حمل بار آب استفاده می‌كردند.
پس از آن ساقه‌های گیاه بامبو جایگزین ساقه‌های مو شد. طی اواخر دهه 1800میلادی مدل جدیدی از پل‌های معلق در آمریكا و انگلستان ساخته شد.
مهندسی به نام جان آگوستوس رابلینگ، مدلی را خلق كرد كه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازه معروف او یعنی پل بروكلین واقع در نیویورك به نماد پل‌های معلق تبدیل شد كه طول آن 486متر بود (1595پا). پل بروكلین كه در سال 1883 تكمیل شد، اولین پلی بود كه در آن از كابل‌های فولادی استفاده شد. سرانجام كابل‌های فولادی به عنوان استانداری برای پل‌های معلق شناخته شد. امروزه در پل‌ها ثبات آنها از جهت‌های مختلف در برابر بادهای شدید و سایر عوامل جوی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تكنولوژی به كار رفته در پل‌ها لاجرم به نیازی برای جابه‌جایی سریع‌تر كالاها تبدیل شده است.
به ویژه آنكه تقاضا برای صرفه‌جویی در مخارج باعث شد كه از انتقال كالاها از كامیون یا قطار به قایق یا كشتی و دوباره بارگیری آنها به وسایط نقلیه دیگر اجتناب شود. ارائه خدمات آنی بدون سرمایه‌گذاری در زیرساختارها میسر نیست.
البته پل‌ها جنبه دیگری را هم به نمایش می‌گذارند و آن افتخار و تصویر واقعی برای شهرها و كشورها است.
ارزش اقتصادی یك پل در حمل‌ونقل مستقیم تلفیق می‌شود با ارائه نمادی از شكوه و افتخاری كه یك شهر را به تصویر می‌كشد. هیچ چیزی در مورد «قدرت محض» جای یك پل مهم را كه از خطوط هوایی شهر دیده شود، نمی‌گیرد. چین به نوبه خود هنوز ساخت‌وسازهای خود را به پایان نرسانده است. یك جفت پل معلق هم‌اكنون در دست ساخت است كه یكی 1650متر و دیگری 1280متر طول دارد كه هنگام تكمیل هر دوی آنها در زمره ده پل بزرگ جهان قرار خواهند گرفت